måndag 15 september 2014

Pigga upp skiftnyckeln - att förvalta ett arv

En skiftnyckel har som bekant justerbar nyckelvidd - det är liksom själva grejen med det verktyget. Nyss upptäckte jag att den här skiftnyckeln var ett undantag från den regeln. Den hade nämligen kärvat ihop, något som kan hända om man inte använder och håller efter mekanismer med rörliga delar.

Skiftnyckeln ifråga är en gammal Bahco med "hajgap". Den annorlunda utformade bakänden är gjord för att kunna användas som en enkel rörtång. Nackdelen är att den inte har något hål för upphängning. Men den här skiftnyckeln är inte tänkt att hängas på en verktygstavla, utan att ligga i bakluckan på en bil. Den är nämligen märkt "Volvo", och har antagligen tillhört bilens medföljande verktygssats - på den tid det följde med verktyg som var gjorda i svenskt stål, precis som resten av bilen (förutom däcken förstås, som var gjorda av gummi från Trelleborg). Kanske har den tillhört min farfar, som ägde en Volvo Amazon, och dessförinnan en PV. Eller också var den morfars, han hade också en Amazon.


Nåväl, med hjälp av WD-40 lyckades jag få skiftnyckelns kärvning att släppa. Därefter demonterade jag den. En skiftnyckel består av fyra delar; stomme, rörlig käft, snäckskruv och axel för densamma. Axeln går att lossa med en liten spårskruvmejsel.

Sedan torkade jag noga rent delarna, även hålet för den rörliga käftens kuggstång där det kan samlas en del smuts. Det gjorde jag genom att trä en liten tyglapp på en cykeleker och dra genom hålet, ungefär som man rengör en gevärspipa. Så var det bara att smörja in delarna med tunn olja och skruva ihop dem igen.

Eller också slänger man sin kärvande skiftnyckel och köper en ny, de billigaste kostar ju bara en femtiolapp. Men så gör man inte i Calles pannrum. Den här typen av svensktillverkade kvalitetsverktyg går inte att köpa nya (produktionen i Enköping upphörde 2006). Man äger inte riktigt såna här verktyg - man förvaltar dem bara åt kommande generationer. Den här skiftnyckeln kommer att gå i arv till mina barn, och om jag inte får några barn ska mina barnbarn få den. Och nya skiftnycklar har minsann inte åkt runt i bakluckan på min farfars, eller möjligen morfars, Volvo från 60-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar