måndag 29 september 2014

Dagens verktyg: Fälgkors

Ett fälgkors är det lämpligaste handverktyget för att lossa hjulmuttrar. Det är enkelt till sin konstruktion - två sammansvetsade, korslagda stålstänger med sexkantshylsor i ändarna.

Det finns även en annan typ av hjulbultsverktyg, som är utformat som en L-formad hävarm med en hylsa i änden. Det brukar vara den typ av verktyg som medföljer bilen, men det kan man lika gärna undvika att låta medfölja. Köp istället ett riktigt fälgkors. De är billiga, ca 60 kr i verktygshandeln. Fälgkorset har nämligen den tilltalande egenskapen att kunna åstadkomma en rent vridande rörelse utan sidkrafter. Det är särskilt viktigt om man har stöldskyddsbultar med "unik" profil som ska dras med ett litet mellanstycke, och som är lätta att förstöra med sneddragning.


Det här fälgkorset är inköpt på OKQ8 och står pall för det mesta. Om däckverkstaden har varit bussig och dragit muttrarna stenhårt med sin tryckluftsdrivna mutterknack är det ingen fara, jag förlänger bara fälgkorset med järnröret "Socker-Conny" och ställer mig på det. Fälgkorset klarar det. Någon tillverkarinformation har jag inte hittat utöver att fälgkorset är tillverkat i Republiken Kina, d v s Taiwan. På 80-talet hade "Made in Taiwan" en klang av halvdan kvalitet till lågt pris, men idag är verkstadsprodukterna från öriket riktigt bra.

En finess jag gillar hos det här fälgkorset är att det förutom tre fasta hylsor i vanliga dimensioner även har ett 1/2" fyrkantsfäste. Där kan man som på bilden sätta valfri sexkantshylsa, om man har en ovanlig dimension på hjulmuttrar. Fälgkorset kan då även användas som ett stort T-handtag. Fiffigt!

Ett litet tips: Om du likt mig har kromade kupolmuttrar och är rädd om finishen, lägg en bit tjock plastfolie mellan muttern och fälgkorsets hylsa. Då klarar sig förkromningen utan skador.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar