fredag 5 september 2014

Dagens verktyg: Hylsnyckelsats 1/4"

Dagens verktyg är inte ett utan flera. Hylsnyckelsatser utgör moduluppbyggda system där man kan sätta samman olika slags dragverktyg.


Det här är en 1/4-tums metrisk hylsnyckelsats. Vän av ordning frågar sig förstås: Hur kan den vara både metrisk och i tum på samma gång?

Jo, 1/4" syftar på dimensionen på delarnas fyrkantsfäste. Den är en av fyra standardiserade dimensioner (de övriga är 3/8", 1/2" och 3/4"). De är till och med så standardiserade att de är lika i hela världen. Man kan alltså blanda svenska, tyska, amerikanska och japanska hylsverktyg hej vilt!

Nyckelvidderna i denna sats är däremot metriska och sträcker sig från 4 mm till 13 mm. Det är alltså en sats som är avsedd för tämligen finmekaniska arbeten. Den innehåller elva hylsor, ett spärrskaft, ett T-handtag, ett ledat skaft (med löst T-handtag som dock saknas) och två förlängare.

Jag fick verktygssatsen av min farfar när jag var 17 år, och han hade nog i sin tur köpt den på auktion. Dit hade den på snirkliga vägar hittat från Japan, ett land vars verktygsindustri likt en uppgående sol steg upp i öster och på 70-talet började konkurrera med västerländska tillverkare. På den tiden konkurrerade japansk industri i första hand med pris och i andra hand med kvalitet.

Och nu kommer vi till den här verktygssatsens akilleshäl: Materialkvaliteten är inte i toppklass. T-handtaget är utbytt mot ett nytt efter en liten incident då jag skulle spänna generatorremmen på min första bil (som för övrigt också hade tillhört min farfar). Jag tog i och försökte vrida loss en mutter med 13 mm-hylsan - och T-handtaget böjde sig i mina händer, medan muttern satt orubbligt fast. Idag är de japanska verktygen väldigt bra, men "Made in Japan" hade länge ett delvis välförtjänt dåligt rykte.

Därmed inte sagt att den här verktygssatsen är dålig. Till lättare jobb duger den bra, och under flera år var den min enda hylsnyckelsats. Och dagens billiga verktygssatser kommer inte förpackade i ett så här fint, rött plåtfodral!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar