lördag 27 september 2014

Dagens verktyg: Batteriladdare

Om man äger ett fordon med batteri (vilket inkluderar alla motordrivna fordon utom gamla mopeder med magnettändning) kommer man förr eller senare att få användning för dagens verktyg.

Laddare för startbatterier finns av två typer. Den traditionella typen består av en plåtlåda som innehåller en transformator, en likriktare, en amperemeter och inte så mycket mer. Den har fördelarna att vara billig i inköp (ett par hundralappar för de billigaste) och kunna avge hög laddström för snabb laddning. Nackdelen är att den är dum. Den matar i princip bara på utan att analysera batteriets kondition, vilket användaren måste göra manuellt. Därför är den inte så bra till underhållsladdning.

Den andra, nyare typen av batteriladdare är mikroprocessorstyrd. Den avläser batteriets status och anpassar laddströmmen därefter. Den brukar inte kunna avge lika stark laddström som den dumma typen, men kan å andra sidan lämnas obevakad.


Det här är en batteriladdare av den intelligenta typen. Det är en CTEK MXS 5.0, en laddare för 12 V bilbatterier. Handhavandet är enkelt - röd klämma till plus, svart klämma till minus, stickpropp till vägguttag, vänta tills batteriet är fulladdat. Laddaren har även ett rekonditioneringsläge för att få liv i dåliga batterier.

En sådan här batteriladdare är dyrare än den traditionella typen. Den här laddaren kostar i dag runt 750 kr. Priset kan tyckas högt, men bör ställas i relation till vad ett nytt bilbatteri kostar. Att ladda batteriet då och då med en sådan här laddare håller nämligen batteriet fräscht längre.

En baksida är att laddaren verkar ha svårigheter med helt urladdade batterier. Enligt tillverkaren klarar den att ladda ett batteri som har en spänning på 2 V. Vid lägre batterispänning måste man antagligen trixa sig runt det problemet, t ex genom att använda en dum batteriladdare första biten.

CTEK är ett svenskt företag som sedan 90-talet utvecklar intelligenta batteriladdare. Förutom de svarta laddarna för 12 V finns även röda 6 V-laddare för veteranbilar och mopeder samt blå 24 V-laddare för tunga fordon. Företaget tillverkar även en marinversion av 12 V-laddare för båtar.

Ägare av entusiastfordon är förstås en given kundgrupp för den här typen av laddare, eftersom de är praktiska vid vinterförvaring. Men även till bruksbilen som körs varje dag, året runt är den väldigt bra att ha - speciellt vintertid, när ett batteri kanske aldrig laddas helt fullt vid körning korta sträckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar