fredag 12 september 2014

Bakluckelådan

Nu är serien Dagens verktyg uppe i tio inlägg! Det börjar alltså bli dags att hitta någonstans att lägga verktygen. FixarFarsan efterlyser dessutom tips om verktygsförvaring i en kommentar, så idag är det dags för en verktygslåda. Som tack för feedbacken bjussar jag dessutom på en blogglänk, det är ju fredag och allt!


Det här är en verktygslåda av mindre modell. Den är lämplig att ha som hemmaverktygslåda för den som inte äger så många verktyg. Själv använder jag den istället som bakluckelåda. Eftersom min bil är från 70-talet är det lätt att fixa mindre fel vid vägkanten på egen hand. Jag fäster lådan med bagagestroppar och stoppar om den med ett bilkapell för att den inte ska fara runt och slå bucklor i plåten.

I likhet med mig och min bil torde verktygslådan också härröra från polisongernas, de utsvängda jeansens och den fria kärlekens årtionde. Den är av märket E-tunalådan och alltså tillverkad i Eskilstuna. Enligt prislappen kostade den 26:90 kr. Så billigt kommer man inte riktigt undan idag. Liljenbergs säljer den här lådan i snarlik modell av fabrikatet Gigant för 280 kr.

En så här liten låda rymmer inte så mycket, men jag får i några blocknycklar, en skiftnyckel, den här verktygssatsen, skruvmejslar, en polygrip och lite annat smått och gott. Det är viktigt att lägga lite vikt på bakhjulen så att man kommer iväg snabbt vid rödljusen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar