onsdag 1 oktober 2014

Dagens verktyg: Pallbock

När man har hissat upp bilen med sin garagedomkraft bör man palla upp den på ett betryggande sätt. Detta görs lämpligen med pallbockar.


En pallbock består av ett rör med tre fötter, i vilket man sticker ned ett något klenare rör med en platta som lasten vilar på. Pallbockens höjd är justerbar i fasta lägen med den U-formade sprinten.

Pallbocken är en tämligen billig livförsäkring om man tänker meka under en bil.. På Biltema kostar de mellan 80 och 500 kr, beroende på höjd och maxbelastning. Jag vet faktiskt inte på rak arm hur stor belastning den här pallbocken är godkänd för, men så länge man jobbar med personbilar och pickuper spelar det mindre roll. Den högsta belastning som teoretiskt kan komma ifråga är fordonets vikt (i realiteten en bråkdel av denna eftersom man ju fördelar tyngden på flera pallbockar). Pallbockens hållfasthet är alltså i sammanhanget så hög att den inte är kritisk för säkerheten.

Men ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Därför är det viktigt att underlaget är stabilt. En pallbock kan lätt sjunka ned i grus, och asfalt är inte heller alltid att lita på. Bäst är ett stabilt betonggolv. Dessutom måste man hitta lämpliga punkter på bilen att palla under. De brukar stå angivna i verkstadshandböcker, och det rör sig i regel om rambalkar, bakaxlar, förstärkta fyrkantsprofiler (under förutsättning att de inte är rostskadade) o dyl. Om några av bilens hjul står på marken måste de hindras från att rulla. Det här är viktiga grejer att tänka på, för annars kan ordet Motörhead få en ny och smärtsam innebörd, med eller utan röck döts.

Min namne Calle Kabo tipsar om att det kan vara en god idé att lägga däck på fälg under bilen som extra säkerhet, om man nu ändå skruvar av dem. Ett mycket bra tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar