tisdag 14 oktober 2014

Dagens verktyg: Multimeter

För att mäta olika elektriska storheter används en multimeter. Även för den som inte är elektriker och som har dålig kläm på Ohms lag är den ett användbart verktyg.


Multimetrar finns i många olika utföranden. De mest avancerade multimetrarna kostar tusentals kronor och är i det närmaste ett slags digitala oscilloskop. För enklare felsökning räcker det betydligt billigare instrumentet på bilden ganska långt. Liknande multimetrar kostar mellan 100 och 200 kr.

Den här multimetern kan mäta ström, spänning och resistans. Den har även funktioner för att testa batterier (1,5 V och 9 V) och dioder. Storhet som ska mätas och mätområde ställs in med vredet, och mätvärdet avläses på den digitala displayen. Det finns även, eller har åtminstone funnits, analoga multimetrar, och vad man föredrar är en smaksak. Själv tycker jag att digitala instrument är lättare att läsa av. Ännu mer lättavläst hade displayen varit om den vore bakgrundsbelyst, men det är den inte.

Vad klarar den här multimetern inte av att mäta? En hel del. Det går inte att mäta ström över 200 mA, utan det kräver andra typer av multimetrar. Jag misstänker också att växelspänningsläget inte kan mäta sant effektivvärde, utan är begränsat till antingen toppvärde eller effektivvärde hos en ren sinusspänning. Men det är överkurs. Likspänning kan mätas upp till 500 V, och det är betydligt högre spänning än vad som är tillrådligt att pyssla med för den som inte är elektriker.

Det jag främst använder multimetern till i bilsammanhang är att mäta resistans (för att t ex hitta glappkontakter och kabelbrott) och att mäta spänning. Att mäta spänningen över ett bilbatteri är ett enkelt sätt att bedöma dess kondition. Detta görs genom att ställa vredet på 0-20 V likspänning (läget på bilden) och hålla en testsladd mot vardera batteripol. Batteriet ska då vara obelastat, vilket innebär att motorn ska vara avstängd och strömförbrukare såsom radio frånslagna. Om multimetern då visar 12,7 V är batteriet fulladdat. 12, 4 V innebär halvfullt batteri och 12,0 V eller lägre betyder urladdat. Om batteriet är halvfullt eller mindre är det dags att ta fram batteriladdaren.

En annan mätning som kan göras med multimetern i samma läge är att kontrollera om laddningen fungerar. Då mäter man spänningen över batteriet på samma sätt, med skillnaden att motorn ska gå på tomgång. Om generatorn då gör sitt jobb ska multimetern visa mellan 13,7 och 14,4 V.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar