måndag 6 oktober 2014

Dagens verktyg: Tändstiftshylsa

Har du en dieseldriven bil? Grattis! Då behöver du inte köpa dagens verktyg. Dieselmotorer har nämligen inga tändstift. Men det är inte säkert att du klarar dig ändå, för om du dessutom äger en motorcykel, snöskoter eller gräsklippare är den bensindriven. Och då åker du förr eller senare på att behöva byta stift.

För att få loss ett tändstift duger det inte med en blocknyckel, för med den kommer man inte åt tändstiftet på moderna motorer. Och glöm vanliga sexkantshylsor, de är alldeles för korta. Verktyget som krävs är en tändstiftshylsa. Det är i princip en lång sexkantshylsa som är specialgjord för att lossa tändstift.


Tändstift - och därmed tändstiftshylsor - finns i två vanliga nyckelvidder. Genom att leta under huven på mina bilar fick jag ihop material till ovanstående pedagogiska illustration. Det övre tändstiftet på bilden kommer från Volvos aluminiumfemma och är av den mindre storleken 5/8" (ca 16 mm). Det undre tändstiftet kommer från en Ford 302 och är större, 13/16" (ca 21 mm). Det finns andra och ovanligare dimensioner, t ex på Saabs 2-taktsmotorer som har 1" nyckelvidd (tipstack till Bosse på Bug n Bus!). Men just på den motorn sitter tändstiften så lättåtkomligt att man bör kunna lossa dem med en ringnyckel. Hansen Racing säljer även tändstiftshylsor med 14 mm, 18 mm och 3/4" nyckelvidd.

Hylsorna på bilden kommer från Biltemas hylsnyckelsats 10-120. De har 1/2" fyrkantsfäste men kan vid behov även dras med hjälp av den utvändiga sexkantsfattningen. Hylsorna har en invändig gummiinsats för att inte skada tändstiftets isolator av porslin. Vissa tändstiftshylsor är istället försedda med en invändig magnet för att hålla fast tändstiftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar