tisdag 2 december 2014

Dagens verktyg: Oljemått

När man har samlat på sig de nödvändigaste verktygen kommer man till dem som man egentligen klarar sig hyfsat bra utan, men som kan vara rätt praktiska. Oljemåttet är en sådan tingest som kan förläna den gråaste garagetillvaro något av en guldkant.

Jag hade klarat mig utan detta eminenta kärl i flera år och ändå lyckats fylla på motorolja i min vagnpark. Det vill säga, inte utan ett visst slabbande, och mängden kunde också bli lite på en höft när jag hällde i oljan direkt ur dunk.


Sedan köpte jag ett oljemått. Det säljs på Biltema (art. nr. 19-1484) för 34:90 och är en gul plastkanna med böjlig pip. Kannan är på en liter och graderad. Eftersom den dessutom är halvgenomskinlig kan man lätt mäta upp erforderlig oljemängd. Den böjliga pipen gör det lätt att hälla oljan i motorns påfyllningshål istället för annorstädes.

Alltså slipper jag numera kladdiga ventilkåpor och vet att oljenivån ligger vid översta strecket på oljestickan, varken mer eller mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar