onsdag 26 november 2014

Dagens verktyg: Multiverktyg

Idag fick jag ett förslag till en artikel av en kompis. Han tyckte att jag borde komponera den mest optimala verktygslådan!

Det var en svår nöt. Hur stor får verktygslådan vara? Och vilken typ av jobb ska den klara? Elektronik? Bil? VVS? Hemmafix? Eller lite av varje?

Men dagens verktyg är lite på det temat. Om verktygsuppsättningen man har i garaget klarar "alla" jobb, och bakluckelådan klarar de provisoriska bilreparationerna, är det här miniatyriseringens nästa steg - verktygsuppsättningen som ryms i fickan. Vi talar förstås om multiverktyget.





Det här multiverktyget är konstruerat som en hopfällbar kombinationstång. Dess handtag innehåller ett antal utfällbara verktyg, mer eller mindre användbara: Fil, flasköppnare, spårskruvmejsel, såg, fiskfjällare (när fjällade du en fisk senast?) med linjal (endast i tum), phillipsmejsel, konservöppnare (om man inte får någon fisk) och knivblad.

Jag hade gärna sett en annan verktygskombination, kanske med en bitshållare istället för fiskfjällaren, t ex. Men multiverktygets styrka vilar inte på de individuella verktygens användbarhet, utan på deras antal och verktygets ringa storlek. Det levereras med ett fodral som kan fästas i bältet och väger bara ett par hekto. Det är alltså verktygslådan för lägen då man inte visste att man behövde en verktygslåda.

Det här multiverktyget känns hyfsat gediget, men jag hittar ingen tillverkaruppgift. Jag fick det av en kompis som i sin tur fick det som reklampresent av en bilhandlare.

Om man inte har lika givmilda vänner som jag har finns förstås multiverktyg att köpa. De billigaste kostar runt hundralappen, men det går alldeles utmärkt att betala mer. Originalet från den amerikanska tillverkaren Leatherman kostar från 400 kr och uppåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar