onsdag 19 november 2014

Dagens verktyg: U-nyckel 13 och 17 mm

Det var sommaren 1992 och jag hälsade på min farfar i Väderstad. Jag lånade hans cykel och tog en tur genom det lilla östgötska samhället. Och där - vid vägkanten på en bakgata - låg den! En U-nyckel! Lite rostig och skitig, men som mekarglad 17-åring med en verktygsuppsättning som mest bestod av en billig skiftnyckel stoppade jag glatt U-nyckeln i fickan på min jeansskjorta, cyklade hem till farfar och putsade upp den.


En U-nyckel är en blocknyckel med två U-formade ändar med olika nyckelvidder. På så vis får man in två dimensioner på samma verktyg, något som är önskvärt när man t ex vill ha en kompakt verktygssats till en bil. Ett typiskt bakluckeverktyg med andra ord! Den här nyckeln kan mycket väl härröra från en sådan verktygssats, eftersom speciellt 13 mm är en vanlig dimension på tyska bilar. 17 mm förekommer också rätt ofta.

Det här är ett verktyg jag gillar av följande skäl:
  • Det ligger bra i handen.
  • Nyckeln är tunn (5 mm) vilket ibland kan vara bra för åtkomligheten.
  • Det är av det tyska kvalitetsmärket WGB.
  • Det var gratis.
  • Det har ett sentimentalt värde eftersom det är ett av mina första verktyg.
  • Det har en snygg patina som endast lång och trogen tjänst kan skapa.
Så jag är mycket nöjd med mitt fynd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar