tisdag 11 november 2014

Dagens verktyg: Geringsvinkel

I tipset om billig plywood nämnde jag ett verktyg som jag inte har skrivit om än, så jag gör det nu. Jag vet faktiskt inte vad verktyget heter, men jag tror att det korrekta namnet är geringsvinkel.

Ibland måste man kapa till en bräda eller list med ett vinklat snitt, ofta 45°. Ett exempel på detta är vid tillverkning av dörrfoder och tavelramar. Då kan man använda en speciell geringssåg. Dagens verktyg gör det möjligt att använda en vanlig fogsvans till detta ändamål.


Geringsvinkeln består av en rak kant (nederst i bild) som man håller mot kanten av brädan som ska sågas av. Vid behov kan den spännas fast i brädan med en tving. Plattan till höger är ställbar i steg om 15° (på bilden är geringsvinkeln inställd på 45°). På plattans baksida (ej i bild) sitter en fastnitad metalltunga som håller sågbladet mot plattan.

Jag använder själv mest geringsvinkeln för att få vinkelräta snitt vinkelräta. Dock hittar jag ingen prisuppgift på motsvarande verktyg eftersom det inte längre verkar säljas geringsvinklar. Den här geringsvinkeln är tillverkad av Sandvik och har tillhört min farfar. Den är per definition ett proffsverktyg, eftersom han var snickare till yrket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar