onsdag 3 december 2014

Dagens verktyg: Spilloljedunk

Det förra inlägget om oljemåttet leder mig osökt in på ett annat kärl, som inte används till att fylla på, utan tappa ur motorolja. Vid oljebyte kan man naturligtvis använda en vanlig hink för att samla upp spilloljan, men dagens verktyg är smidigare.


En spilloljedunk är en kombinerad dunk och balja av plast. Den är försedd med tre skruvlock. Innan man ska tappa oljan ur motorn skruvar man ur båda de mindre locken och låter det större locket vara stängt. Hålet i dunkens fördjupning är förstås till för oljan att rinna ned i. Det andra lilla hålet är till för att släppa ut den undanträngda luften medan dunken fylls. När oljan har runnit ned i dunken skruvar man tillbaka locken. Sedan är det bara att tömma dunken på sin lokala miljöstation genom att skruva av det stora locket och hälla ur oljan.

Ett nödvändigt verktyg? Nej, men praktiskt. Dunken är bara 13 cm hög och ryms under bilen utan att den behöver hissas upp särskilt högt. Den rymmer 10 l (räcker för alla personbilsmotorer) och säljs på Biltema (art. nr.19-1419) för 99:90 kr. Betala inte mer, för här får man inte bättre kvalitet för högre pris! Eftersom dunken är tät, vettigt utformad och rent kemiskt tål olja ser jag den som fulländad.

1 kommentar:

  1. Jag gillar den här varianten på oljebytartråg:
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/oljetrag-och-absorberingsstro/oljebytartrag-600116/

    Gallret gör att man inte tappar ner muttrar och brickor i oljekärlet. Det syns inte riktigt på din dunk, men det ser ut som att det finns risk att grejer åker ner i hålet...

    SvaraRadera