måndag 29 december 2014

Dagens verktyg: Spärrnyckel

Har ni haft en god jul? Det har jag! Efter sedvanligt skink- och lutfiskätande samt nubbedrickande var det dags att ge sig ut i mellandagarnas detaljhandelsyra. Tomtens säck innehöll bland annat ett fint porträtt av Karl XI och Christopher Polhem, vilket var som gjort för att omsättas i verktygsfackhandeln.

En lucka i min verktygssamling var nämligen spärrnycklar. Detta verktyg är ett mellanting av ringnyckel och spärrskaft.

På Clas Ohlson fann jag en sats med kombinerade U- och spärrnycklar (art. nr. 40-7226) för 499 kr. Det får ses som ganska prisvärt, eftersom satsen innehåller 7 olika nyckelvidder (8, 10, 12, 13, 14, 17 och 19 mm) med 5 graders omtagsvinkel. Verktygssatsen är av Gubbdagis' eget märke Cocraft och torde hålla god kvalitet eftersom den omfattas av en 10-årig garanti.

Nöjd med mitt fynd satte jag mig och bläddrade i Clas Ohlsons katalog och beslöt mig raskt för att utnyttja butikskedjans generösa erbjudande av öppet köp. Jag hittade nämligen en ännu bättre spärrnyckelsats för samma pris!

Stora kedjor har både för- och nackdelar. En fördel med Clas Ohlsons standardiserade sortiment är att öppet köp fungerar överallt. Trots att jag hade köpt verktygen i Västerås gick det utmärkt att byta in dem i Farsta. Vad jag istället valde var verktygssatsen med art. nr. 40-7825. Anledningarna till att jag föredrar den är följande:
  • Det är en ren spärrnyckelsats - U-nyckeldimensionerna i Cocraft-satsen är sådana som jag redan har.
  • Den här spärrnyckelsatsen innehåller alla hela millimeter fr. o. m. 8 mm t. o. m. 19 mm.
  • Den är av fabrikatet Bahco - inte bara god kvalitet, utan rentav proffskvalitet!
Bahcos produktnummer på verktygssatsen är S4RM/3T. Så här ser den ut:


En spärrnyckel är en ringnyckel med spärrfunktion för ringen. På så vis kombinerar den spärrskaftets snabbdragningsfunktion med ringnyckelns smidighet. De här nycklarna har 72 tänders spärrsystem (5° omtagsvinkel) vilket är vad de bättre spärrskaften brukar ha. Genom att varje nyckelände kombinerar två nyckelvidder klarar satsen 2x2x3=12 olika dimensioner. Verktygen levereras med ett tygfodral med bältesfäste och är tillverkade i Taiwan.

Ett oumbärligt verktyg? Nej. Prisvärt? Ja, med tanke på kvaliteten och antalet dimensioner. Bra att ha? Definitivt. Spärrnyckelns stora fördel i garaget är förstås att det går snabbt att dra även ganska svåråtkomliga muttrar. Den andra styrkan hos just den här verktygssatsen är att den är kompakt ute på fältet. Tolv dimensioner av blocknycklar väger nämligen en hel del. Att bära med sig den här satsen (plus kanske en bra skiftnyckel för de muttrar man inte kommer åt med en ringnyckel) är avsevärt lättare.

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar