måndag 8 december 2014

Dagens verktyg: Däckavtagare

När jag pluggade fick jag en praktisk gåva av min korridorsgranne, en student från cykelns förlovade land - Nederländerna. En reparationssats för cyklar, innehållande tre däckavtagare!


Däckavtagare används för att avlägsna och montera däck med innerslang, till exempel vid punkteringar. Två däckavtagares flata ändar sticks in mellan däck och fälg, varefter man bänder ut däckets kant och hakar fast de hakförsedda ändarna i två ekrar. Sedan drar man den tredje däckavtagaren runt fälgens periferi, och vips har man fått loss däcket. Omvänt används de till att peta tillbaka däcket när punkan väl är lagad.

Vassa verktyg såsom skruvmejslar ska av lätt insedda skäl inte användas för detta ändamål. Till nöds kan man använda den rundade änden av en liten skiftnyckel, men detta är det korrekta verktyget.

Däckavtagarna förvaras tillsammans med andra reparationstillbehör i en snygg plåtask (jag gillar plåtlådor). Min holländska är rätt knackig, men jag tror att innehållet enligt texten är: Däckavtagare, solution, lagningslappar, ventilgummin och slippapper. Och det är vad som krävs för att laga en punktering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar