onsdag 2 december 2015

Alltid vara värst

Tomten kom tidigt i år. Eller ja, jag fick hjälpa honom på traven lite.

Idag hade Clas Ohlson klubbdag. Det innebar att medlemmar i deras kundklubb fick 15 % rabatt på valfria artiklar - antagligen i syfte att sätta lite fart på julhandeln. Då tog jag förstås tillfället i akt att köpa något dyrt (15 % på ett högt pris blir ju fler kronor än på ett lågt).

Prylkedjan säljer nämligen hylsnyckelsatser från Bahco. För närvarande har de t ex rabatt på den här satsen med 91 delar - 600 spänn billigare fram till juldan! Exklusiv också, säljs bara hos Clas Ohlson (undrar varför ingen annan säljer den?) där den brukar reas lite då och då.

Men det var inte den jag ville ha. Det var Bahco S138 - svindyr, 2999 spänn. Och den brukar aldrig säljas på rea. Anledningen är förståelig. Vill man ha den så vill man ha den och köper den ändå. Det är nämligen ungefär så här bra verktygssatser man kan hitta i butiker som vänder sig till konsumenter. Vill man ha ännu vassare grejor får man vända sig till yrkesbutiker som helst säljer mot faktura till proffs. Jula sålde Kamasa Tools ett tag, men just nu är det här det man kan hitta av top-of-the-line på shoppingrundan. Även om Taiwan har blivit det nya Enköping, ingår Bahco i samma koncern som det ansedda USA-fabrikatet Snap-On och är fortfarande kända för bra verktyg.

Det var till och med så pass att Bahco S138 var beställningsvara i alla Stockholmsbutiker, och rabatten gällde bara idag. Men den skulle enligt Internet finnas i Vällingby. Mycket riktigt fanns det en hylsnyckelsats på lagret. Nu finns det noll, för den lade jag vantarna på:


Så nu har jag för det facila priset av 2549 kr köpt vad som förhoppningsvis är en riktig proffssats. I och för sig äger jag redan Biltemas verktygssats 10-120, som har ett liknande innehåll. Fast den kostar i dagsläget knappt hälften - 1299 kr - och borde därför bara vara hälften så bra. Eller?

För den här verktygssatsen kommer inte bara att användas till att dra skruv. Jag tänkte nämligen i några blogginlägg framöver jämföra de två verktygssatserna. Vinner den blå eller den orange lådan? Får man vad man betalar för? Bör man köpa Biltema eller Bahco? Eller kanske båda två? Frågorna är många - svaren är än så länge inte definitiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar