onsdag 21 oktober 2015

Dagens verktyg: Luftpåfyllare

Längtar du till Halloween? Med dagens verktyg är det pumpatajm när du vill!

Luftpåfyllaren används för att kontrollera lufttrycket och vid behov fylla på luft i däck. Den kräver tillgång till tryckluft.


Handhavandet är enkelt. Man ansluter den korta slangen i bild till ett tryckluftsuttag. Den långa slangen fäster man på däckventilen. Ringtrycket avläses sedan på manometern. I regel vill man fylla på luft, vilket görs genom att hålla in det svarta handtaget till vänster. Sedan släpper man handtaget och läser av manometern på nytt. Om det blev lite för mycket, eller om man av någon annan anledning vill minska ringtrycket, görs detta genom att trycka på den lilla mässingsknappen.

Varför ska man ha en luftpåfyllare? Tja, det är praktiskt. Man slipper åka till macken och kolla ringtrycket. Men det är normalt sett ingen idé att köpa en tryckluftskompressor bara för att pumpa däck. Luftpåfyllaren är snarare en bra komplettering till en befintlig tryckluftsanläggning (den är inte dyr i sig, de kostar från ca 100 kr och uppåt). För de flesta duger mackarnas luftpåfyllare alldeles utmärkt. Många har redan skrivit grötmyndiga spaltmeter om hur mycket bensin man sparar genom att ha välpumpade däck, så det tänker jag inte göra här.

Luftpåfyllaren på bilden är tillverkad i Frankrike och av fabrikatet Michelin. Den har två skalor; en i bar och en i psi. Värt att nämna är att man i de här sammanhangen alltid talar om övertryck (även kallat manometertryck) och inte absoluttryck. Rekommenderade däcktryck anges dock också i form av övertryck, så det är inget man behöver bekymra sig över. Men observera att lufttrycken gäller kalla däck! Luft expanderar när den blir varm, så om man mäter däcktrycket på macken efter att ha kört en längre sträcka kommer manometern att visa för mycket. Kanske läge att investera i en kompressor och en luftpåfyllare i alla fall?

Bilmekaniker talar förresten ofta om "kilo" när det gäller tryck. Det är inte heller några konstigheter. Ett kilo (egentligen kilopond per kvadratcentimeter) och en bar är nämligen lika mycket. Sådant här kan sätta myror i huvudet på oss som har gått för länge i plugget och lärt oss att tryck ska anges i SI-enheten pascal, men det är bara att acceptera att det finns femtioelva andra måttenheter för tryck – och i regel är det någon av dessa som används.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar