tisdag 6 oktober 2015

Dagens tips: Sy ett verktygsfodral till

Häromåret skjutsade jag en kompis till Biltema. Där handlade han en hylsnyckelsats med hylsor i millimeter och tum. Men kompisen mekar nästan bara med europeiska bilar, utom när han är assisterande mekaniker i mitt garage. Så eftersom han är så snäll, fick jag tumhylsorna som tack för skjutsen!

Sexkantshylsorna förvarar jag i bakluckelådan. De har 1/4" och 3/8" fyrkantsfäste och är därför ett perfekt komplement till farfars gamla metriska hylsnyckelsats, eftersom de täcker nästan alla dimensioner upp till 3/4".

Snart märkte jag dock att det är opraktiskt att låta sjutton hylsor skramla runt lösa i en verktygslåda. Det tar en bra stund att leta reda på rätt dimension. Så hur skulle jag förvara dem - i en liten påse kanske? Nej, problemet skulle kvarstå. Borra hål i en träbit? Nej, jag hade inte rätt hålborrar. Hmm...

Fram med symaskinen! Jag hade ju redan sytt ett fodral för PU-nycklar, och det var kul och blev bra. Alltså klippte jag benen av ett par utslitna jeans och fick på så sätt både ett par sommarslapparshorts och material till ett verktygsfodral:


Konstruktionen är enkel: En rektangulär bit med fållade kanter till baksidan och två likadana, men smalare, remsor till fickorna. Efter att ha sytt ihop dem sydde jag väggar för att avdela en ficka för varje hylsa.

När man lagt hylsorna i sina fickor - lämpligen i storleksordning - viks fodralet på mitten och ryms i verktygslådans sidofack. Skrammelfritt och tympligt.

Den drivne skräddaren syr förstås olika stora fack för hylsorna, syr i ett blixtlås och broderar nyckelvidderna på fodralet, men jag har aldrig trott på att överarbeta saker och ting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar