onsdag 16 december 2015

Bahco - Biltema, rond 5: Metriska hylsor

I förra inlägget konstaterade jag att Biltemas sats innehåller ett betydligt större urval av tumhylsor än Bahcos. Hur ligger det till med den saken vad gäller mm-hylsor?


Här har jag ansträngt mig till det yttersta för att få till en pedagogisk bild. Den översta raden innehåller hylsorna från Biltema, och de tre undre Bahcos hylsor med 1/4", 3/8" och 1/2" fyrkantsfäste, räknat uppifrån och ned. Hylsor i samma kolumn (lodräta rad) har samma nyckelvidd.

Man kan här se att båda satserna innehåller ungefär samma nyckelvidder. Biltemasatsen saknar dimensionerna 12 mm (återfinns dock bland långhylsorna) och 34 mm, men innehåller i gengäld fyra grova dimensioner som Bahcosatsen saknar. Ingen avgörande skillnad här.

Men Bahcos hylssortiment har en viktig egenskap som Biltemas saknar. Det har överlapp! Det betyder att samma nyckelvidd finns med flera storlekar på fyrkantsfäste. De vanliga dimensionerna 10-13 mm finns t o m med alla tre storlekarna. Fast vad spelar det för roll?

Nu är vi inne på en ibland förbisedd aspekt på hylsnyckelsatser. Man kan dra ungefär samma dimensioner med båda satserna. Ofta vill man dock dra med en så bastant hylsa som möjligt. Har man Biltemasatsen är man hänvisad till en kvartstumshylsa för 13 mm, men är det en hårt sittande mutter kan de verktygen vara i klenaste laget. Med Bahcosatsen kan man då angripa muttern med en rejäl halvtumshylsa – och har ändå de mindre hylsorna till hands när de behövs av utrymmesskäl. En annan fördel är att man kan hålla i en maskinskruv med den ena hylsan och skruva fast en mutter i samma dimension med den andra.

Det är sådant här som skiljer hemmamekarsatser från proffssatser. Kritik som jag har uppsnappat mot Biltemasatsen har snarare rört bristande (inget) överlapp i hylsserierna än kvaliteten hos hylsorna som sådana. Men det är förstås ett billigt sätt att få fram en hylsnyckelsats som stoltserar med ett stort antal nyckelvidder.

Om hylsornas utförande kan sägas att satserna är snarlika. Båda kör Round Corner/Dynamic Drive över hela linjen. Själv är jag lite mer förtjust i Bahcos ytfinish, men det är en smaksak.

Jag har fått en del frågor kring materialkvalitet i verktygssatserna, och jag får än så länge bli svaret skyldig där i brist på laboratorieutrustning (plus att jag inte riktigt känner för förstörande provning av en sprillans verktygssats). Hylsorna i båda satserna är gjorda i kromvanadiumstål, det är allt jag kan meddela i dagsläget.

Den här ronden vinner Bahco tveklöst, och har därmed utökat ledningen till 3-1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar