söndag 13 mars 2016

Finurlige farbror Ferdinands fläktkylda folkvagnars främsta fördel

Luft kokar inte. Luft fryser inte.

Med denna klockrena slogan marknadsfördes VW-bubblan på 60-talet. Samt förstås med andra goda argument - den var billig, slitstark, fulländad istället för förändrad... men till slut satt man ändå där med en svansmotorkärra som ingen ville köpa, och 1975 upphörde försäljningen i Sverige.

Luftkylda motorer har klara fördelar. Tekniken är enkel och tillförlitlig. Men det finns nackdelar också. Det bullrar och är svårt att kyla bort stora effekter - bubblorna hade som mest 50 hk och låter som bekant en hel del.

Därför har moderna bilar vätskekylda motorer, eller som jag ingenjörsmässigt föredrar att kalla det, indirekt luftkylda motorer. De enda motorer som är vattenkylda i ordets rätta bemärkelse är båtmotorer som kyls med sjövatten!


En bilmotor kyls visserligen med kylvätska (rent vatten används i princip aldrig), men kylvätskan kyls i sin tur med luft. Och det här leder till ett system som är avsevärt mer komplext än Ferdinand Porsches konstruktion. Det innehåller cirkulerande kylvätska som matas runt av en pump, flödet styrs av en mekanisk termostat och en annan (i regel elektrisk) termostat slår på fläkten när så behövs.

En hel del punkter att hålla koll på med andra ord. Och det är inte alltid det går som man hade tänkt sig. Senaste cruisingen på Sveavägen slutade för min del med ett rejält ångmoln. Storyn spred sig blixtsnabbt till sociala medier, och inom en kvart stod min garagepolare vid trottoarkanten med ett skadeglatt leende och en tepåse i näven.

Så här glada var vi innan motorn började koka!
Nu är det dags att slå hål på en vanlig missuppfattning, nämligen att amerikanska bilar skulle ha dåliga kylsystem. Det har de inte. De är byggda för ökenhettan i Nevada och bilköerna i Los Angeles. Men de är inte byggda för 40 års bristfälligt underhåll av svenska raggare.

Nåväl, vi kom hem till söderförorterna för egen maskin. Den kvällen. Det visade sig vara termostaten till elfläkten som hade gett upp. Inför kommande säsong har jag bytt ut den. Underhåll av kylsystemet är A och O!

1 kommentar: